und wenn wir schon dabei sind:
Im Bereich Domja sollte gemäss 1.1. 796 05 27 DR TR ETR 01 0 (Technical Report EIA).pdf die Linie bei der neuen Verzweichung begradigt werden. In den Dokumenten zur Enteignung ist mehrheitlich nur von der alten Linienführung die Rede, 2. Land Acquisition Framework.pdf ausgenommen.
Wir können mal gespannt sein, wie gebaut wird. Die Verlegung hier würde aber durchaus Sinn machen:
Ab
41.365665,19.720184 (auf Google Maps) würde die Strecke geradeaus bis zur Brücke unter dem Flughafenzubringer
41.370950,19.703663 (auf Google Maps) geführt, mit einem leichten Bogen um das Lagerhaus bei
41.370032,19.709113 (auf Google Maps) herum. So ersparen sich besonders die Züge vom Flughafen nach Tirana diverse Kurven rund um die neue Verzweigung. Auch die Züge von Durrës nach Tirana ersparen sich den Bogen nach Norden.
Auf den Plänen der Ausschreibung fehlen noch die Gebäude bei
41.368840,19.713490 (auf Google Maps), die abgerissen werden müssten. War das nicht so ein tolles Neubauprojekt, das hier mal erwähnt worden ist?
Wenn ich dem Final Technical Report folge, müsste das wirklich weg:
"As a result, the new - rehabilitated railway line maintains the
existing alignment and profile of the existing Durres - Tirana line, with two exceptions:
* Section KP 28+160, in the "Domje" area, […],
where the geometry of the existing line is modified in accordance to the geometric and
functional requirements of the triangular rail intersection with the new line towards the
Tirana International Airport (TIA)."
und
"In the context of this intersection the existing line is deviated, following a chord / bow-stream
type alignment in relation to the existing R=500m curve at km 27+000. By means of this
deviation the line bypasses the small conurbation along the section km 27+400 - km 27+800
from the west side and connects to the existing line at km 28+100.
The links to the Airport branch from the Tirana - Durres line by means of a typical high-speed
turnout EW 760 - 1:14, which, in combination with the geometry of the links, allow for an
operational speed of 70km/hr for the turning - deviating movements."
Der Final Technical Report ist aber drei Jahre älter als der Expropriation Final Report.
Die Unterlagen enthalten auch noch andere tolle Aussagen:
"Currently the maximum operating speed on the railway is generally 40 km/hour, with a few
sections at 20 km/hour. Between Durres and Tirana, where the railway was modernised in
1997, by means of concrete sleepers and welded rail, a 60 km/hour limit is in place. The speed
restrictions are governed principally by track condition and frequent unauthorized level
crossings rather than geometry."
Stimmt das? Sind da 60 kmh realistisch?
Wie auch immer, in Zukunft soll es flutschen:
"The rehabilitated line will comply with the standards of 100 km/h up to 120 km per hour,"
Aber ohne Ausbau auf zwei Gleise durchgehend dürfte das schwierig werden.
Wissen wir eigentlich, womit da gefahren werden soll? Die alten Dieselloks und Rollmaterial oder neues Wagenmaterial, das natürlich noch nicht ausgeschrieben wurde? Da ist erwähnt: "the model train assumed as suburban railway railcar/ Diesel Multiple Unit (DMU)"
Auch nett:
"Signalling is currently almost inexistent or obsolete."
"Provision of an intermediate rail stop at the area of Ëpoca"University"
Neuer "privater" Fright Yard in Laknas mit Abzweigunbg 790 Meter östlich vom Bahnhof Kashar.
Habe jetzt auch noch Aussagen zum Bahnhof Tirana gefunden:
"Due to lack of detailed engineering plans of the new complex, the design of the terminal
station was developed in compliance with the existing Master Plan of the facility, featuring:
- five main railway lines through the station.
− auxiliary lines for manoeuvring and locomotive looping for the platforms accommodating
all types of trains.
− one 160m central platform closest to the complex for the operation of the suburban trains
to Durres and the Airport, the model train assumed as suburban railway railcar/ Diesel
Multiple Unit (DMU), i.e. double articulated railcar with a unit length of 42 m.
− one 200m long central platform and one 200m long side platform for the operation of all
trains.
All platforms feature adequate width for the accommodation of grade separated passenger
access (passenger bridge with stairways along with escalators and elevators)."
Je tiefer man da bohrt, je mehr Fragen tauchen auf.