Alket
Senior Member
Senior Member

Die Vojvoden

So, 20. Mai 2012, 19:50

"In a number of other important Orthodox monasteries in Kosova (Deçan, Deviç and the patrarchate of Peja) protection was formalized in the institution of the so-called manastirske vojvode (Serbian) or vojvodat e kishës (Albanian), i.e. monastery ‘dukes’ or guards. They were provided by powerful Muslim Albanian clans who posted one of their members in the monastery to guard it against outside attacks, and in return they received payments or certain privileges. This has probably saved these sanctuaries from destruction, especially in times of war and upheaval."
“At Peć, as at nearby Dećani and elsewhere, the Albanian tribesmen agreed to consider it an honor to guard the Christian holy places, and to appoint one of their number as the “chieftain” (vojvoda, which also means “Duke”)… Ramë Nikçi is the latest in this long line of Albanian Muslim vojvodë of the Serbian Orthodox Patriarchate”
Rame Kapllan Nikci, 12 Jahre alt, sicherte die Kirche von Peja
Bild

Mitglieder Des Kirchenrates von Decan, Blakaj, Vulaj, Lukaj
http://i45.tinypic.com/2hdy3rb.jpg
"Sometimes these guards also provided pilgrims who traveled to the shrine with protection against bandits. The main study of this phenomenon was done by the Albanian ethnologist Mark Krasniqi (Krasniqi 1958). In the patriarchate of Peja relations with the monastery vojvoda were broken off in the beginning of the 1980s, whereas in Deçan this institution continued to exist until 1991, when the Albanian guard resigned for political reasons (Djurićić 1994: 690-1)"
Salih Rrusta, Vojvode vom Kloster in Decan
Bild

Ali Ljani, ein Vojvode der Familie von Salih Rrusta
Bild

Muhamet Ljani, ein weiterer Vojvode der Familie Salih Rrusta
Bild
"While unfolding authentic pictures of Orthodox monasteries of Pejë and Deçan can be observed the presence of Albanians everywhere, even church council. Monastery of Pejë consisted of Orthodox Albanians."
Beke Zhuji from Rugova, "Beschützer" der Kirche in Peja
Bild

Zhuje Veseli, ein albanischer Vojvode aus Rugova der die Kirche von Peja beschützt.
Bild

Das Kloster von Peja im letzten Jahrhundert
http://www.kosovo.net/od1.jpg
http://www.kosovo.net/od3.jpg

Das sind Fresken in der Kirche, zu sehen das Begräbniss von Saint Sava und den vielen geistlichen an erster Reihe und im Hintergrund die Bevölkerung mit dem typischen Plis/qelesh der Albaner
http://img412.imageshack.us/img412/949/savajy4rz3.jpg
Nadžija Gajić-Sikirić in her book “Memories from Bosnia” ‘during its trip through western Kosovo notes:
“We stopped in Prizren, spent the night in Dečani, and visited the famous Dečani Monastery. It was interesting to see many women entering the church dressed in the Albanian national costumes, in the female shalwars. I am not sure if they were Muslims, but I thought that Serb and Montenegro women did not have such costumes. Maybe they were the Orthodox Albanian women, although I thought that Albanians were mostly of Muslims and Catholic religion”

letztes Jahrhundert, an einer Sonntagsmesse in Decan, das sind alles Albaner
Bild

According to researchers Gerlachlus Duijzings gives a clear picture of how the Albanians until later did pilgrimage in their Orthodox churches. Therefore we give a full passage from the chapter: ‘Zoćiste: the end of a ‘mixed’ pilgrimage’ of Duijzings :

“In July 1991 I went to visit another shrine in Zoçishtë, a small Serb-Albanian village some 4 km. south-east of Orahovec. Just outside the village, on a hilltop, is a medieval Serbian Orthodox monastery (fourteenth –century or earlier), a shrine which has the reputation of being particularly helpful in cases of eye disease and mental and psychosomatic disorders. The church is called Sveti Vraçi (the Holy Healers) after its patron saints Kuzman and Damnjan. The church is (like Graçanica) situated in the middle of the porta, but (unlike it) consists only of a low and very sober single-asiled building. I wanted to visit this shrine because, until the late 1980’s, many Muslim Albanians from Zoçishtë as well as from nearby Orahovac would go to the Zoçishtë monastery to join the festivities accompanying the sabor, which takes place every year on July 14. The story goes that before the Albanian protests of 1989, which were violently suppressed in Orahovac, Albanian pilgrims were even more numerous here than Serbs, and in a more distant past local Albanians had once joined with the Serb inhabitants of the village in helping the priest defend himself against external Albanian attackers (Kostiç 1928: 55-6). However, as a result of the tense political situation, Albanians have recently stopped visiting the monastery and the growing distrust between Albanians and Serbs brought this ‘mixed’ pilgrimage to an end”

Illyrian^Prince
Senior Member
Senior Member

Re: Die Vojvoden

So, 20. Mai 2012, 20:19

Danke 8)

Alket
Senior Member
Senior Member

Mo, 21. Mai 2012, 21:30

Seit die kirche den serbischen national sozialismus verfallen ist haben sich immer mehr albaner von ihr distanziert. Aber trotzdem wurden die Kirchen auch 1999 beschützt.

Der athisariplan hat die geschaffenen Tatsachen, nämlich die serbisierung der Kirchen durch Milosevic akzeptiert und sind heute serbisch nationales Gut obwohl die Kirche über jahrhunderte fester Bestandteil der Lokalen Bevölkerung war und nicht für irgenfwelche in Belgrad

Die Kirchen in Kosovo sollten authokefal werden

Koby Phoenix
Danke für die vielen Übersetzungen!

Mo, 21. Mai 2012, 22:27

Das haben sie mit allen Kirchen gemacht.. sie haben es für sich beansprucht und serbisch gemacht.. traurig aber wahr.

Belifario
Senior Member
Senior Member

Mo, 21. Mai 2012, 22:47

Bravo! gut gemacht! ihr habt sowieso nur die "wahre" religion aufbewahrt! [vom Admin gelöscht]

Koby Phoenix

Mo, 21. Mai 2012, 22:52

Belifario hat geschrieben:Bravo! gut gemacht! ihr habt sowieso nur die "wahre" religion aufbewahrt! Bravo pallosha!!!!!
jetzt geht das wieder los .. :roll:

Alket
Senior Member
Senior Member

Mo, 21. Mai 2012, 22:56

Belifario hat geschrieben:Bravo! gut gemacht! ihr habt sowieso nur die "wahre" religion aufbewahrt! Bravo pallosha!!!!!
Was weis ein fanatischer enverist und moslemhasser wie du was über unsere kultur und unsete religionen

du merkst ja nicht mal dass du entgegen gjergj fishta ...fan nolis denkst...aber was weis du schon über uns albaner

und danke dass du wie immer jedes thema mit deinem extremistischen gequatsche in den dreck ziehst. nichts anderes zu tun als informationsplatformen über albaner in den dreck zu ziehen?

Koby Phoenix

Mo, 21. Mai 2012, 23:08

Tlumt goja alket.. geht ja gar nicht.. zu jedem thema der " böse moslem tour"

Ja die Vojvoden und Vojvodina. Waren das alle Albaner?

Lilli
Senior Member
Senior Member

Do, 24. Mai 2012, 13:49

verdammt noch mal, geh gefälligst ins shqip-forum wenn du unbedingt albanisch schreiben willst :evil:
immer dann wenns grad interessant wird .. *rummaul*
a heart filled with love is like a phoenix that no cage can imprison
~rumi~

Keiner
Senior Member
Senior Member

Do, 24. Mai 2012, 22:29

Alket hat geschrieben:Der athisariplan hat die geschaffenen Tatsachen, nämlich die serbisierung der Kirchen durch Milosevic akzeptiert …..
Einmal ganz davon abgesehen, das ich mich frage, wie man Kirchen „serbisieren“ kann:

Das ist doch vollkommener Blödsinn. Ein serbisch-orthodoxes Kloster, ist serbisch. Das muss niemand „serbisieren“.

Belifario
Senior Member
Senior Member

Fr, 25. Mai 2012, 12:53

Lilli hat geschrieben:verdammt noch mal, geh gefälligst ins shqip-forum wenn du unbedingt albanisch schreiben willst :evil:
immer dann wenns grad interessant wird .. *rummaul*
wenn du so gerne über und mit albaner über albanien schreibst::::: meso shqip!!!!!!!!!!!!!!!
und schrei nicht! bin nicht dein mann!

Lilli
Senior Member
Senior Member

Fr, 25. Mai 2012, 17:28

:lol: :lol: :lol:
ach soo jetzt weiß ich wo der fehler liegt .. ich dachte bisher, das forum sei für genau die, die etwas mehr über al, mz, ks & co erfahren wollen, auch wenn sie des albanischen nicht mächtig sind ?! B-) tut mir leid für mein interesse :-P

und wo bitte hab ich geschrieen?? übrigens, was ich mit meinem mann so mache, geht dich nen feuchten an :mrgreen:
a heart filled with love is like a phoenix that no cage can imprison
~rumi~

Belifario
Senior Member
Senior Member

Fr, 25. Mai 2012, 17:59

Lilli hat geschrieben::lol: :lol: :lol:
ach soo jetzt weiß ich wo der fehler liegt .. ich dachte bisher, das forum sei für genau die, die etwas mehr über al, mz, ks & co erfahren wollen, auch wenn sie des albanischen nicht mächtig sind ?! B-) tut mir leid für mein interesse :-P

und wo bitte hab ich geschrieen?? übrigens, was ich mit meinem mann so mache, geht dich nen feuchten an :mrgreen:
egal in welche sprache: doof ist international!

Lars
Site Admin
Site Admin

Fr, 25. Mai 2012, 23:24

hier Schluss – Diskussion ausgeartet
- - -

:X: :!:
Albanien-News neu auf Bluesky: https://bsky.app/profile/albanien.ch

Bild
Folge albanien.ch auf Facebook: facebook.com/albaniench

Zurück zu „Kultur & Gesellschaft“